Je hebt wellicht wel eens van de term linkbuilding gehoord. Maar wat houdt dit nou precies in en hoe doe je het? Linkbuilding is een belangrijke manier voor bedrijven om zo hoog mogelijk te scoren in Google. Hoe hoger bedrijven scoren, hoe sneller mensen op hun site zullen klikken wat weer voordelig is voor de omzet. Uiteindelijk draait het dan ook allemaal om het zoveel mogelijk aandacht krijgen voor jouw product of service. Je kunt linkbuilding uitbesteden aan een linkbuilding bureau, of je kunt het zelf doen.

Interne linkbuilding

Je kunt onderscheid maken tussen interne linkbuilding en externe linkbuilding. Interne linkbuilding houdt in dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren op je website. Een bezoeker moet gemakkelijk kunnen navigeren van de homepagina naar andere pagina’s binnen jouw website. Daarnaast kun je door middel van interne linkbuilding, waarde toekennen aan bepaalde pagina’s op jouw website. Als home de belangrijkste pagina is, kun je op onderliggende pagina’s linkjes plaatsen naar je homepagina zodat bezoekers gemakkelijk kunnen terug navigeren naar de homepagina. Op veel websites zie je deze methode terugkomen.

Externe linkbuilding

Externe linkbuilding houdt in dat relevante pagina’s met een link verwijzen naar jouw website. Hoe vaker en hoe beter dit gebeurt, hoe hoger jouw pagina naar boven komt in Google. Als jouw website hoog naar boven komt in Google, zullen mensen ook sneller geneigd zijn deze te bezoeken. Elke link naar jouw site wordt namelijk gezien als een stem, hoe meer autoriteit de stem heeft, hoe waardevoller de link is. Let dus ook goed op de kwaliteit van de linkbuilding teksten. Mocht je niet zelf aan de slag willen gaan met linkbuilding kun je altijd kiezen voor linkbuilding uitbesteden. Zij zullen dan mensen inhuren om teksten te schrijven met bepaalde trefwoorden erin verwerkt. Onder deze trefwoorden zit een link die verwijst naar jouw website. Zo worden mensen van de ene website naar de andere geleid.